Een vrolijk najaarszonnetje verwarmde zaterdagmiddag 14 oktober het terrein van De Hietmaat in Hengelo. Maar de echte warmte ging uit van de ontmoetingen tussen de Bronckhorsternaren en tal van nieuwkomers in onze gemeente. De Lionsclub Bronckhorst had hiervoor, met ondersteuning van Buddy to Buddy, een feestelijk Potluck-buffet georganiseerd. Iedereen was gevraagd om wat lekkere hapjes mee te nemen en die met elkaar te delen.

Zichtbaar trots op de eigen culinaire prestaties kwamen de deelnemers aangelopen met schalen vol heerlijkheden van over de hele wereld. Turkse kaasbroodjes, Nederlandse erwtensoep, Syrische rijstschotel met kip, allerlei hartige taarten, salades en zoete baksels. Binnen werd alles samengevoegd tot één groot kleurrijk en uitnodigend buffet.

Sport en spel

Maar eerst was het tijd om elkaar te ontmoeten en beter te leren kennen. In de grote tent op het buitenterrein stonden sjoelbakken en bordspellen klaar. Er was een poffertjeskraam en een Oekraïense vader had een apparaat meegenomen om suikerspinnen te maken. Het was lastig kiezen wat je als eerste wilde doen. Het grote springkussen in de vorm van een koe, rijden op gekke fietsen beschikbaar gesteld door Slotboom Tweewielers of een heel parcours met buitenspelletjes. De tombola draaide overuren met voor alle kinderen kleine cadeautjes.

Samen eten

Inmiddels had iedereen wel trek gekregen en de ongeveer 70 aanwezigen verplaatsten zich naar binnen. Wethouder Wilko Pelgrom opende het buffet door een doosje mooie bonbons toe te voegen aan al het andere lekkers. In zijn korte toespraak benadrukte hij dat een bijeenkomst als deze helpt om elkaar beter te leren kennen en begrijpen: “Mensen die hier zijn, zijn gekomen op zoek naar veiligheid en een toekomst voor zichzelf, vaak ook voor hun kinderen. Laten we de vrijheid die wij zelf ervaren delen met die ander.” Namens de gemeente sprak hij zijn waardering uit voor de vrijwilligers in onze samenleving die zich voor die ander inzetten en daarmee ook hun eigen leven verrijken: “Door allemaal je eigen eten mee te brengen en te delen met de ander, vertel je over je cultuur. Door samen te gaan zitten eten neem je ook tijd voor een gesprek.” De wethouder sloot af met warme woorden: “Mensen van buiten zijn welkom en vanaf het moment dat je hier woont ben je geen vreemdeling maar een Bronckhorster!”.

Muziek verbroedert

Temidden van alle onrust in de wereld kon iedereen even zijn zorgen vergeten, genietend van het lekkere eten en elkaars gezelschap. De Hummelose flamencogitarist met Iraanse roots Kambiz Afshari had met zijn muziek ook een belangrijk aandeel in de warme sfeer. Na het eten verzorgde hij nog een workshop ritmisch klappen waar iedereen enthousiast aan meedeed. Een heerlijke middag om op terug te kijken! Volgend jaar weer, Lionsclub Bronckhorst?